-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8465 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

دربارة ربا شنيده ام كه مي شود از كسي پول گرفت و همان اوّل گفت كه مثلاً اين مبلغ را به تو مي دهم، شش ماه ديگر بايد مبلغ بيشتر به من بدهي. آيا اين درست است؟ اگر كسي به ديگري پولي بدهد بدون هيچ قراري، ولي او هر ماه مقداري پول به او بپردازد، آيا اشكال دارد؟

ربا بر دو قسم است: رباي قرضي و رباي معاملي.

مورد سؤال دربارة رباي قرضي است. در بحث رباي قرضي فرموده اند: اگر فردي پولي يا مالي را به ديگري قرض بدهد و شرط كند كه موقع تحويل گرفتن اضافه بر آن پس بگيرد، ربا و حرام است. بنابراين در مورد بند اوّل سؤال بايد گفت: اگر مبلغي به مدت شش ماه به ديگري قرض بدهد تا مبلغ بيشتر پس بگيرد، ربا و حرام است.

در مورد بند دوم بايد گفت: دادن پول بدون هيچ قراري تحقق خارجي نمي تواند پيدا كند. بالاخره پولي كه كسي به ديگري مي دهد، يا به او قرض مي دهد يا به امانت نزد او مي گذارد و يا براي كاسبي به عنوان مضاربه و جعاله مي دهد. بنابراين بايد مشخص شود كه پرداخت پول به ديگري به چه عنواني است. اگر به عنوان قرض باشد و بخواهد ماهانه مبلغي را دريافت كند، ربا و حرام است. اما اگر قرض بدهد و فقط به همين عنوان بگيرد بدون هيچ شرطي، اما شخص پس از شش ماه كه مي خواهد بدهد، خودش چيزي اضافه كند و بدهد، اشكال ندارد و اين هبه و بخشش است. اگر امانت نزد او بگذارد، حق ندارد ماهانه سودي بگيرد، ولي اگر پول را به عنوان مضاربه بدهد و قراردادي تنظيم كنند كه بر اساس آن او با اين پول مثلاً به مدت يك سال كاسبي كند و هر چه درآمد و سود به دست آورد، نصف يا 3/1 يا 4/1 آن متعلق به صاحب پول و بقيه متعلق به انجام دهندة كار باشد و صاحب پول بخواهد ماهانه چيزي را دريافت كند، مي توانند توافق كنند كه علي الحساب ماهانه مثلاً ده هزار تومان يا بيشتر يا كمتر به صاحب پول پرداخت نمايد و در پايان مدّت قرارداد، باهم مصالحه كنند. در اين صورت ميتوان با پول كاسبي كرد و منافعي كه به دست طرفين مي آيد، صحيح و حلال است .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.